Resepi Tart Nenas Gebu

resepi tart nenas sedap dan mudah

Resepi Tart Nenas Gebu

bulan puasa dah nak dekat kan...
so..musim untuk membuat biskut pun datang lar...hahah..
time nie...kedai bakery memang meriah...ramai je orang datang membeli..

ok..hari nie yuk nak share resepi tart nenas..
resepi tart nenas nie..memang sedap lar..gebu dan ringan je..
klau makan memang melt kat dalam mulut tau..
resepi tart nie..yuk dah cuba dan ciap buat niaga lagi tahun lepas..hihi..
banyak balang jgak habis...dah mmang sedap kan..hahaha..

resepi nie yuk ambik daripada azlina ina...
tq cikgu...sbb dgn resepi cikgu yuk dah boleh buat bisnes biskut..
ok..jom kita tengok resepi tart nenas gebu

resepi tart nenas gebu

bahan-bahan
  • 3 1/4 cawan tepung gandum
  • 2sb tepung jagung
  • 2sb tepung kastard
  • 3sb susu pekat
  • 2sb minyak sapi
  • 1 biji kuning telur
  • sedikit esen vanila
  • sedikit pewarna kuning
  • jem nenas

cara-cara untuk membuat tart nenas gebu

  1. kacau hingga sebati butter,minyak sapi,susu,kuning telur,pewarna dan esen vanila
  2. masukkan 3 cawan tepung gandum, tepung jagung dan tepung kastard.kacau sehingga sebati
  3. masukkan baki 1/4 tepung gandum kedalam adunan.
  4. uli sampai menjadi doh
  5. masukkan doh kedalam acuan tart anda
  6. letakkan jem nenas ke atas tart dan gulungkan
  7. susunkan tart ke atas dulang pembakar yang telah disapu dengan butter
  8. sapukan kuning telur + pewarna kuning keatas tart anda
  9. bakar tart pada suhu 160c selama 25 min.api atas bawah
  10. ok ciap..boleh ngam..urm..gebu nyer..haha..
Resepi Tart Nenas Gebu
sapukan tart dengan campuran pewarna kuning dengan kinung telur untuk mencatikkan tart anda.nnti tart akan jadi warna gold gtu..hahaha.

Resepi Tart Nenas Gebu
ok..tart yang ciap dibakar..

Resepi Tart Nenas Gebu
ok rasa ckit...ya allah gebu nyer tart nie..hihi..x caye..tngok gambar tu..



resepi & gambar kredit to: azlina ina fans

info penting
Panduan Business Air Balang

jom kita tengok video resepi step by step tart nenas gebu



Comments

  1. Nampak menarik..boleh cuba resepi ni.. jmput singgah blog saya ea. Dirawanhartawan.blogsport.com

    ReplyDelete
  2. kena cuba norsadira..sedap..hihi,,btw dah melawat blog awk..

    ReplyDelete

Post a Comment