Resepi Agar-Agar Santan Pandan

resepi agar-agar santan pandan sedap

Resepi Agar-Agar Santan Pandan

agar-agar merupakan manisan atau dessert melayu yang paling popular..
agar-agar nie dah wujud dari zaman tok nenek kita lagi kan..
smpai sekarang agar-agar masih menjadi pilihan.

yelar..sbb agar2 kan senang untuk dibuat...semua orang boleh buat agar2 nie..
klau dulu ada agar-agar sirap je..tp sekarang dah ada pelbagai jenis agar-agar..
macam-macam jenis ada...warna warni plak tu..cantik..

tapi hari nie..yuk nak share resepi agar-agar santan pandan..
memang sedap...budak2 pun suka
agar-agar santan pandan bukan sahaja cantik tapi wangi...
bau pandan dan santan sudah menbangkitkan deria rasa dan bau kita..
jom kita cikedot resepi agar-agar santan pandan yang mudah dan senang nie..

Bahan-bahan untuk agar-agar santan pandan

  • 20gm agar2 bertali.. Boleh juga guna serbuk agar2 yg 10gm @ 11gm
  • 5 cawan air
  • 1 cawan gula.. Nak manis lagi boleh tambah 1/4 cawan gula
  • 1 biji telur
  • 1 kotak santan kara 200ml + dgn 1 cawan air =2 cawan santan
  • 3 helai daun pandan.. Simpulkan
  • 1 sudu kecil pewarna hijau epal (star brand)
  • Sedikit esen vanilla.. Tak nak letak pun tak pe
  • Sedikit garam

Cara-cara untuk membuat agar-agar pandan

1) Masak agar2 bersama air hingga larut agar2.. Masukkan gula.. Kacau2 rata

2) Masukkan daun pandan.. Kemudian pewarna hijau.. Kacau2

3) Pecah telur dlm santan.. Kacau sebati (guna whisk)

4) Tuang terus dlm periuk agar2 tadi.. Masukkan sedikit esen vanilla dan sedikit garam.. Kacau sekejap.. Biarkan agar2 tu mendidih membuak sampai permukaan periuk.. Jgn kacau.. Tutup api.. Keluarkan daun pandan

5) Tuang dlm loyang.. Biarkan sejuk.. Ia dgn sendiri terbentuk menjadi 2 lapisan sama..( boleh juga selepas tuang adunan dlm loyang..cuba gerak2kan loyang kiri kanan sekejap..agar bila sejuk..agar2 lagi mudah terbentuk lapisan sama atas bawah

6) Simpan dlm peti sejuk.. Potong ikut suka.. Boleh makan

Comments