Resepi Nasi Goreng Kerabu

resepi nasi goreng kerabu sedap & simple


ok hari nie nak share resepi nasi goreng plak..
nasi goreng ape??nasi goreng kerabu..
nasi goreng kerabu merupakan nasi goreng favorite yuk time belajar dulu2..hihi

setiap minggu mesti oder nasi goreng kerabu..sedap wei..
yuk suka sangat nasi goreng kerabu sebab aroma bunga kantan dan daun limau purut..wangi sangat..
so selera kita pun bertambah..hihi

[wajib cuba: resepi macaroni cheese bakar]

ok jom kita belajat cara-cara untuk buat nasi goreng kerabu

resepi nasi goreng kerabu

bahan-bahan


  • cili padi
  • daun kesum
  • daun limau purut
  • daun ketumbar
  • daun salamualikum
  • bunga kantan
  • serai
  • kacang buncis/panjang
  • 3 sb sos tiram 
  • bawang putih
  • udang
  • sotong
  • sedikit belacan
  • lada sulah
  • nasi

cara-cara untuk memasak nasi goreng kerabu

  1. tumis bawang putih bersama cili padi
  2. masukkan 3 sb sos tiram dan sediki belacan,tumis sehingga garing
  3. masukkan seafood seperti udang dan sotong.
  4. perisakan dengan sedikit lada sulah
  5. then masukkan nasi dan semua daun-daun kerabu
  6. masukkan garam dan gula secukup rasa
  7. gaulkan nasi sehingga sebati...ciap
[wajib cuba: resepi vadey sedap]

hah,,,senang je kan nak buat nasi goreng kerabu nie..

senang je nak buat nasi goreng kerabu nie..uols campak2 je semua bahan-bahan..haha


lepas tu gaulkan sehingga sebati..eh...dah macam nak buat kek plak..huhu


tara...dah ciap...hias lar ikut suka ko..x nak hias pun x pe..

resepi dan gambar kredit to : fb wan luqman


jom kita tengok video resepi nasi goreng kerabu step by step


info penting


Comments